- Het vertrouwen van Duitse consumenten is flink afgenomen, melden marktonderzoekers GfK en NIM.
- Consumenten zijn pessimistischer over hun loonvooruitzichten en minder geneigd om grote aankopen te doen dan een maand geleden.
- De “euforie” die werd veroorzaakt door het Europees kampioenschap voetbal dat in Duitsland werd georganiseerd, is daarmee volledig verdwenen, zegt een expert.
- Lees ook: Duits ondernemersvertrouwen zakt tóch verder weg: ‘Economie zit vast in een crisis’
Het vertrouwen van Duitse consumenten is flink afgenomen, melden marktonderzoekers GfK en NIM. Consumenten zijn vooral pessimistischer geworden door zorgen over hun baan en loon.
De “euforie” die werd veroorzaakt door het Europees kampioenschap voetbal dat in juni en juli in Duitsland werd georganiseerd, is daarmee volledig verdwenen, zei NIM-consumentenexpert Rolf Bürkl.
Volgens Bürkl zorgen de licht stijgende werkloosheidscijfers, een toename van faillissementen en afslankplannen van verschillende bedrijven in Duitsland ervoor dat werknemers zich meer zorgen maken over hun baan. De hoop op een stabiel en duurzaam economisch herstel in Duitsland neemt daardoor verder af.
Het onderzoek onder ongeveer 2.000 mensen toont volgens de peilers aan dat het moreel van de consument “een zware terugval” heeft gehad in vergelijking met een maand eerder. De vertrouwensindex, die vooruitkijkt en het vertrouwen voor de maand september meet, verslechterde tot min 22, van min 18,6 een maand eerder.
Duitsers zijn volgens de onderzoekers "merkbaar" somberder geworden over hun loonvooruitzichten voor de komende twaalf maanden en minder geneigd om grote aankopen te doen dan een maand geleden. Ook de beoordeling van consumenten van de economische vooruitzichten van Duitsland verslechterde.
Duitsland rekent op economische groei van 0,3% in 2024
Eerder deze week waarschuwde het Duitse economische onderzoeksinstituut Ifo dat de Duitse economie steeds dieper in een crisis komt te zitten. Zo verslechterde het ondernemersklimaat in de grootste economie van Europa en de belangrijkste handelspartner van Nederland in augustus voor de vierde maand op rij.
Het onderzoeksinstituut wees er daarbij op dat de consumenten ondanks de sterke loonstijgingen niet het vertrouwen hebben om meer uit te geven.
De Duitse economie kromp in het tweede kwartaal onverwacht met 0,1 procent, door de afkoelende export, tegenvallende consumentenbestedingen en aanhoudende zwakte in de Duitse industrie.
De Duitse regering rekent voor dit jaar op een groei van 0,3 procent, na een krimp van 0,3 procent in 2023. Duitsland blijft daarmee achter bij de gehele eurozone, die naar verwachting dit jaar met 0,8 procent groeit.